Acoperire națională
Aria de acoperire a serviciilor juridice prestate de Moţec Ştefan – Cabinet de avocat pentru clienţii săi, respectiv a consultaţiilor juridice şi a reprezentării în faţa instanţelor de judecată, a executorilor judecătoreşti, a altor instituţii publice locale sau centrale, precum şi a partenerilor comerciali, este una naţională. În acest sens, puteţi vedea o hartă interactivă a României unde sunt evidenţiate localităţile în care am prestat în mod efectiv şi direct servicii juridice pentru clienţii noştri.
Contactează-
+40 356 179 038
Sau trimite un e-
"Ca semn al aprecierii serviciilor, cu acordul d-
"La activitatea acestui cabinet de avocatură apreciem în mod deosebit nivelul profesional, siguranţa, flexibilitatea, abordarea directă şi, de asemenea, comunicarea. Datorită acestor însuşiri acest cabinet de avocatură ne-
"Ne declarăm pe deplin mulţumiţi de colaborarea şi comunicarea cu Cabinetul de avocatură şi, de asemenea, dorim să amintim faptul că înţelegerea noastră din punct de vedere financiar a fost respectată fără alte costuri suplimentare."
"Serviciile prestate de dumneavoastră sunt de înaltă calitate şi, de asemenea, onorariile practicate sunt convenabile. Suntem cât se poate de multumiţi."
"Abordarea lor (a cabinetului) este întotdeauna una foarte profesională şi corectă. Apreciem faptul că abordează cazurile noastre direct şi îşi dau toată silinţa pentru a găsi cea mai bună soluţie pentru nevoile noastre specifice."
"Fiind o societate comercială și având parteneri străini, trebuie să afirmăm că colaborare cu un asemenea cabinet de avocatură ne conferă încredere în dezvoltarea afacerilor în România. De departe, una din cele mai importante realizări a companiei noastre, datorată colaborării cu MOȚEC ȘTEFAN – Cabinet de avocat, este faptul că până în acest moment nu am fost implicați în niciun litigiu, atât cu partenerii noștrii de afaceri sau angajați, cât și cu instituții publice sau terțe persoane."
"Colaborarea cu cabinetul de avocatură o evaluăm ca fiind una foarte corectă, acesta dând dovadă de standarde profesional ridicate, comunicare eficientă, dar şi de disponibilitatea de a satisface nevoile clientului, din aceste motive îl recomandăm tuturor celor care au în vedere înfiinţarea unei societăţi sau orice fel de afaceri în România."
"Serviciile juridice prestate includ: servicii juridice complete, gestionarea agendei juridice în 2006, 2007, 2008, 2009, 2010. (…) Conducerea societăţii apreciează această colaborare ca fiind una foarte pozitivă."
"În ceea ce priveşte soluţionarea problemelor, abordarea d-
"Având la bază o experienţă de mai mulţi ani cu cabinetul de avocatură Moţec Ştefan, putem să recomandăm călduros acest cabinet de avocatură societăţilor nou înfiinţate sau celor care desfăşoară deja o activitate comercială în România. (…) Serviciile prestate sunt la un nivel profesional ridicat, iar comunicarea între firma noastră şi cabinetul de avocatură se desfăşoară fără probleme, deşi societatea noastră are sediul în Oradea, iar cabinetul de avocatură în Timişoara."
Parteneri
Linkuri utile
Adresa cabinetului
Moțec Ștefan – Cabinet de avocat
Piața Victoriei, nr. 4, apt. 13,
300 006, Timișoara
Județul Timiș, România
Copyright © 2007 -
Efecte practice ale principiilor constituționale în ceea ce privește sancțiunile contravenționale aplicate pe durata stării de urgență
Timișoara, 18.05.2020
Un lucru bun pe care l-
Subiectul „la modă” menționat mai sus ne obligă să analizăm mai atenți cele două domenii de drept care încep cu aceeași consoană: dreptul constituțional și dreptul contravențional. Introducerea scrisă de domnul Mircea Criste în cartea sa1 prin care sistematizează materia dreptului constituțional este o bună concluzie intermediară de la care să pornim și, în consecință, o vom reda, în integralitatea sa: „Știința dreptului în general, și dreptul constituțional în particular, a cunoscut în ultimele două decenii o spectaculoasă evoluție, determinată de schimbările intervenite în societatea românească, în special cu privire la viața politică. La aceasta se adaugă contribuția extraordinară a jurisprudenței Curții Constituționale, a instanțelor în general, precum și a Curții Europene a Drepturilor Omului de care nu poate face abstracție nici o lucrare teoretică din materia dreptului constituțional. Dreptul constituțional a devenit un drept jurisprudențial.”
Constituția României este legea fundamentală a statului român care reglementează principiile de bază ale organizării lui, drepturile și îndatoririle fundamentale ale cetățenilor, iar conform art. 142 din aceasta, garantul supremației Constituției este Curtea Constituțională (Curtea Constituţională se compune din nouă judecători, numiţi pentru un mandat de 9 ani, care nu poate fi prelungit sau înnoit; trei judecători sunt numiţi de Camera Deputaţilor, trei de Senat şi trei de Preşedintele României).
De o săptămână, mai exact din data de 6 Mai 2020, Curtea Constituțională a României, fiind sesizată cu o excepţie ridicată direct de Avocatul Poporului în Dosarul Curţii Constituţionale nr. 522D/2020 a decis că s-
În mod implicit, stabilirea faptelor a căror săvârşire constituie contravenţii a fost lăsată, în mod arbitrar, la libera apreciere a agentului constatator, fără ca legiuitorul să fi stabilit criteriile şi condiţiile necesare operaţiunii de constatare şi sancţionare a contravenţiilor. Practic, agentul constatator, trecând prin propriul filtru înţelegerea măsurilor dispuse, este pus în situaţia să aprecieze, în mod discreţionar, dacă o anumită conduită a unei persoane fizice este sau nu contravenţie, neavând la îndemâna repere clare ce i-
S-
În condițiile de mai sus, actele normative cu putere de lege și actele administrative cu caracter normativ prin care se stabilesc și se sancţionează contravenţii trebuie să întrunească toate condițiile de calitate ale normei: accesibilitate, claritate, precizie și previzibilitate. Mai mult decât atât, un renumit autor de drept contravențional afirmă în cartea sa2 că un act administrativ normativ nu numai că nu poate contraveni legii, dar nici nu poate completa legea. Totuși, Guvernul a susținut că ar fi de neimaginat ca în cuprinsul aceluiaşi act normativ încălcarea fiecărei obligaţii sau măsuri instituite prin legislaţia emisă în contextul stării de urgenţă sau de asediu să fie urmată de o operaţiune de conceptualizare a conduitei ilicite, constând în neaplicarea măsurii respective sau încălcarea obligaţiei astfel instituite, urmată mai apoi de prevederea uneia şi aceleiaşi sancţiuni contravenţionale pentru fiecare contravenţie astfel reglementată.
Conform argumentelor prezentate în Decizia nr. 152/2020 a Curții Constituționale publicată în Monitorul Oficial nr. 387 din în data de 13.05.2020, tehnica de reglementare ce se regăseşte în cazul prevederilor care au făcut obiectul controlului de constituționalitate nu corespunde regulilor instituite prin dispozițiile art. 3 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor care dispune că „Actele normative prin care se stabilesc contravenţii vor cuprinde descrierea faptelor ce constituie contravenţii şi sancţiunea ce urmează să se aplice pentru fiecare dintre acestea". Altfel spus, legea trebuie să definească în mod clar contravenţiile şi sancţiunile aplicabile, fiind necesar ca destinatarul normei să cunoască din însuşi textul normei juridice aplicabile care sunt actele, faptele sau omisiunile ce pot angaja răspunderea sa contravenţională.
Normele prin care sunt stabilite contravenţii trebuie să indice în mod clar şi neechivoc obiectul material al acestora în chiar cuprinsul normei legale sau acesta trebuie să poată fi identificat cu uşurinţă, prin trimiterea la un alt act normativ cu care textul incriminator se află în conexiune, în vederea stabilirii existenţei sau inexistenţei contravenţiei. Norma trebuie redactată cu suficientă precizie pentru a permite cetăţeanului să îşi controleze conduita, astfel încât să fie apt să prevadă, într-
Cu toate acestea, prevederile art. 28 alin. (1) coroborate cu art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 nu indică în mod clar şi neechivoc, în cuprinsul normei legale, actele, faptele sau omisiunile care constituie contravenţii şi nici nu permit identificarea cu uşurinţă a acestora, prin trimiterea la actele normative cu care textul incriminator se află în conexiune. Norma criticată impune o obligaţie generală de a respecta anumite norme, fără a incrimina o faptă concretă, şi stabileşte sancţiuni contravenţionale, fără a oferi minime criterii obiective în aplicarea acestora în mod diferenţiat.
Astfel, art. 9 alin. (1), care vorbeşte despre "toate măsurile stabilite în prezenta ordonanţă de urgenţă, în actele normative conexe, precum şi în ordonanţele militare sau în ordine, specifice stării instituite", nu poate fi considerat o normă de trimitere. În absenţa indicării cu exactitate a dispoziţiilor legale la care se face trimiterea, nu sunt respectate regulile de tehnică legislativă cuprinse în art. 50 alin. (1) teza întâi din Legea nr. 24/2000, potrivit căruia, "În cazul în care o normă este complementară altei norme, pentru evitarea repetării în text a acelei norme se va face trimitere la articolul, respectiv la actul normativ care o conţine".
Având în vedere obiectul de reglementare al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999, care constituie legea-
Sub acest aspect, Curtea Europeană a Drepturilor Omului s-
Ordonanţele militare şi ordinele specifice stării instituite sunt acte administrative cu caracter normativ, emise de autorităţile prevăzute de art. 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999, care, în baza art. 24 lit. e) din acelaşi act normativ, pot reglementa „regulile şi măsurile speciale care se dispun în zona în care s-
Totuși, deși actul administrativ normativ identifică fapta sancţionabilă juridic prin trimitere la măsurile stabilite în anumite dispoziţii ale ordonanţei militare, acesta nu stabileşte în mod clar şi neechivoc tipul de răspundere juridică. Limitându-
Avocatul Poporului a remarcat faptul că, în considerarea stării de urgenţă instituite, a fost emis un număr considerabil de acte normative conexe specifice stării de urgenţă, care cuprind măsuri în domenii variate (sănătate, economie, justiţie), obligând atât agenţii constatatori, cât şi persoanele fizice/juridice să identifice într-
Mai mult, dispoziţiile legale criticate nu respectă nici principiul proporţionalităţii, cuprins în art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, principiu care îşi are originea în dispoziţiile art. 53 alin. (2) din Constituţie şi care permite restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi fundamentale numai în măsura în care o astfel de limitare este necesară într-
Acest principiu are o dublă valenţă, întrucât impune obligaţii atât în sarcina legiuitorului (individualizarea legală a faptei contravenţionale, stabilirea limitelor şi a criteriilor legale de individualizare a sancţiunii: gradul de pericol social al faptei săvârşite, împrejurările în care a fost săvârşită fapta, modul şi mijloacele de săvârşire a acesteia, scopul urmărit, urmarea produsă, circumstanţele personale ale contravenientului), cât şi în sarcina organelor de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor corespunzătoare şi a instanţelor judecătoreşti (individualizarea administrativă/judiciară a faptei contravenţionale şi aplicarea sancţiunii concrete, cu respectarea criteriilor legale de individualizare). Cu alte cuvinte, organele competente să aplice şi să verifice aplicarea sancţiunilor contravenţionale au obligaţia să o facă de o manieră proporţională, între limitele stabilite prin actul normativ. Or, pentru a permite organului constatator şi instanţei judecătoreşti realizarea acestei atribuţii, este necesar ca norma care constituie temeiul sancţiunilor contravenţionale să fie clară, precisă şi previzibilă, aşadar, legiuitorul să îşi fi îndeplinit obligaţia de transpunere a principiului proporţionalităţii, reglementând norme prin care fapta contravenţională este individualizată legal.
Este de menționat poziția Ministerului Public în această problemă: referitor la critica vizând lipsa caracterului proporţional şi adecvat al amenzilor contravenţionale, reprezentatul Ministerului Public arată că modificarea limitelor legale ale acestor sancţiuni dă expresie scopului preventiv şi disuasiv al sancţiunii, fiind menită a descuraja eventuale încălcări ale măsurilor dispuse pe perioada stării de urgenţă. Practic, noi ca cetățeni ai României am stat în casă de frică și nu din responsabilitate (ceea ce este, credem, adevărat). Tot în același sens, și Guvernul a apreciat că problema legii aplicabile, ridicată în Dosarul Curţii Constituţionale nr. 522D/2020, nu reprezintă o problemă de constituţionalitate, rezolvarea ei intrând în atributul instanţei de judecată, care o va evalua inclusiv prin analiza raportului dintre norma generală şi norma specială, în condiţiile dreptului material aplicabil şi ale Codului de procedură civilă.
S-
Un aspect care trebuia luat în calcul în aprecierea Curții Constituționale în evaluarea aprecierii gravității faptelor este rezultatul produs. În contextul actual, considerăm totuși că virusul SARS CoV-
Totodată sau mult mai important este de menționat faptul că, în lipsa unei reprezentări clare a elementelor care constituie contravenţia, judecătorul însuşi nu dispunea de reperele necesare în aplicarea şi interpretarea legii cu prilejul soluţionării a unei posibile plângeri îndreptate împotriva procesului-
Având în vedere toate cele explicitate mai sus și faptul că s-
MOȚEC ȘTEFAN – Cabinet de avocat
Avocat Condea Mădălina
1 M. Criste, Instituții constituționale contemporane, Curs și îndreptar de seminar, Editura de Vest, Timișoara, 2011, Cuvânt înainte
2 O. Podaru, Regimul juridic al contravențiilor, editura Hamangiu, București, 2011, pag. 65