Aria de acoperire a serviciilor juridice prestate de Moţec Ştefan – Cabinet de avocat pentru clienţii săi, respectiv a consultaţiilor juridice şi a reprezentării în faţa instanţelor de judecată, a executorilor judecătoreşti, a altor instituţii publice locale sau centrale, precum şi a partenerilor comerciali, este una naţională. În acest sens, puteţi vedea o hartă interactivă a României unde sunt evidenţiate localităţile în care am prestat în mod efectiv şi direct servicii juridice pentru clienţii noştri.

+40 356 179 038

office@avocatmotec.ro

ARHIVA ELECTRONICĂ → www.aegrm-timis.ro

Mergi la prima pagină.

MOȚEC ȘTEFAN

CABINET DE AVOCAT

societate profesională de avocatură

"Ca semn al aprecierii serviciilor, cu acordul d-voastră, vă informăm că vom recomanda şi în viitor serviciile juridice prestate de către cabinetul d-voastră de avocatură partenerilor noştri din Slovacia care vor decide să desfăşoare activităţi comerciale în România."

Traduceri autorizate și profesionale (cehă/română)

Copyright © 2007 - Moțec Ștefan - Cabinet de avocat. Toate drepturile rezervate. Termeni şi condiţii.

ACASĂ PREZENTAREA CABINETULUI SERVICII OFERITE REFERINȚE CLIENȚI CONTACT

Modificarea legii cetățeniei române
Jurisprudență – Legea nr. 14/2025

În situațiile în care violența este exercitată de persoane apropiate – cum ar fi membri ai familiei, prieteni, vecini sau cunoștințe – victima are nevoie de un mijloc legal care să-i asigure protecția într-un mod rapid și eficient.

Prin Legea nr. 14/2025 pentru modificarea şi completarea Legii cetăţeniei române nr. 21/1991, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, publicată în Monitorul Oficial nr. 218 din 12.03.2025 – pe parcursul procesului în recurs, dispoziţiile incidente au suferit modificări, astfel:


15. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:

"ART. 15

(1) Cererea de acordare a cetăţeniei este înregistrată la secretariatul tehnic al Comisiei.

(2) Preşedintele Comisiei, prin rezoluţie, stabileşte termenul la care se va dezbate cererea de acordare a cetăţeniei, dispunând totodată solicitarea de relaţii de la orice autorităţi cu privire la îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege pentru acordarea cetăţeniei române.

(3) La termenul stabilit în vederea dezbaterii cererii, Comisia verifică îndeplinirea condiţiilor necesare acordării cetăţeniei, cu excepţia condiţiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. f) şi g). În cazul în care constată lipsa unor documente necesare soluţionării cererii sau atunci când apreciază ca fiind necesară prezentarea în original a unor înscrisuri depuse de către petent, potrivit prevederilor prezentei legi, Comisia solicită completarea dosarului. În cazul în care, în termen de cel mult 6 luni de la comunicarea solicitării, nu sunt transmise actele necesare, cererea se va respinge ca nesusţinută, prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, la propunerea Comisiei pentru cetăţenie.

(4) În cazul în care, în vederea soluţionării cererii, Comisia constată necesitatea audierii solicitantului pentru clarificarea unor aspecte cuprinse în cererea de acordare a cetăţeniei sau care rezultă din actele depuse de către acesta ori în cazul în care audierea este apreciată a fi necesară în vederea stabilirii îndeplinirii uneia sau mai multora dintre condiţiile pentru acordarea cetăţeniei, prevăzute de lege, dispune citarea acestuia şi stabileşte un nou termen. Citarea persoanei are loc cu cel puţin 90 de zile înainte de termenul fixat pentru audiere.

(5) Dacă, în mod nejustificat, solicitantul nu se prezintă în faţa Comisiei la termenul stabilit potrivit alin. (4), aceasta, printr-un raport motivat, propune preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie respingerea cererii.

(6) În cazul în care Comisia constată necesitatea audierii unor persoane care ar putea da informaţii utile în vederea soluţionării cererii, dispune citarea acestora, stabilind un nou termen.

(7) În cazul în care sunt întrunite condiţiile pentru acordarea cetăţeniei române, Comisia stabileşte, într-un termen ce nu va depăşi 6 luni, programarea persoanei la interviul organizat pentru verificarea condiţiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. f) şi g).


(...)

(10) Comisia întocmeşte raportul privind verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege pentru acordarea cetăţeniei române într-o perioadă de cel mult 2 ani de la data înregistrării cererii la secretariatul tehnic al Comisiei.

(11) Termenul prevăzut la alin. (10) va fi prelungit cu timpul necesar în mod rezonabil pentru efectuarea de către Comisie a demersurilor ce se impun în vederea stabilirii autenticităţii unor înscrisuri ori a veridicităţii unor fapte atestate de actele depuse de către solicitant, fără ca durata prelungirii să depăşească 6 luni.”

16. Articolul 15^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:


"ART. 15^1

(1) Cererea de acordare sau de redobândire a cetăţeniei române, formulată potrivit art. 10 sau 11, este înregistrată la secretariatul tehnic al Comisiei.

(2) Preşedintele Comisiei, prin rezoluţie, stabileşte termenul la care se va dezbate cererea de acordare sau de redobândire a cetăţeniei române, dispunând totodată solicitarea de relaţii de la orice autorităţi cu privire la îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege pentru acordarea sau redobândirea cetăţeniei române.

(3) La termenul stabilit în vederea dezbaterii cererii, Comisia verifică îndeplinirea condiţiilor necesare acordării sau redobândirii cetăţeniei române. În cazul în care constată lipsa unor documente necesare soluţionării cererii sau apreciază ca fiind necesară prezentarea în original a certificatelor de stare civilă sau a altor înscrisuri depuse de către petent, Comisia solicită acestuia completarea dosarului, în termen de cel mult 4 luni de la comunicarea solicitării secretariatului tehnic al Comisiei, sub sancţiunea respingerii cererii ca nesusţinută. Respingerea cererii ca nesusţinută se dispune prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, la propunerea Comisiei.


(....)

Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„ART. 18

(1) După examinarea cererii, Comisia va întocmi un raport în care va menţiona întrunirea condiţiilor legale pentru acordarea sau, după caz, redobândirea cetăţeniei.

(2) În cazul cererilor de acordare a cetăţeniei române formulate potrivit art. 8^1, raportul Comisiei este întocmit cu luarea în considerare a punctului de vedere prevăzut la art. 13 alin. (4).

(3) Raportul, însoţit de cererea de acordare ori de redobândire a cetăţeniei, va fi înaintat preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie."

20. La articolul 19, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„ART. 19

(1) Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, constatând îndeplinite condiţiile prevăzute de prezenta lege, emite într-un termen ce nu va depăşi 15 zile de la data primirii raportului Comisiei ordinul de acordare sau de redobândire a cetăţeniei române, după caz.

Ordinul de acordare sau de redobândire a cetăţeniei române se comunică solicitantului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în termen de 15 zile de la data emiterii acestuia."

21. După articolul 19 se introduce un nou articol, articolul 19^1, cu următorul cuprins:

"ART. 19^1

(1) Cererile de acordare sau de redobândire a cetăţeniei române se înaintează spre analiză Comisiei pentru cetăţenie, în raport cu temeiul lor legal, în ordinea înregistrării la secretariatul tehnic al Comisiei şi se soluţionează în raport cu datele, informaţiile şi actele aflate la dosar.

(2) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (1), se soluţionează cu prioritate:

a) dosarele constituite în baza cererilor formulate în temeiul art. 10 şi 11 de persoanele care au fost cetăţeni români;

b) dosarele constituite în baza cererilor formulate de persoane apatride.

(3) Cu aprobarea preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie şi prin excepţie de la dispoziţiile alin. (1), pot fi soluţionate cu prioritate şi alte dosare, în cazuri temeinic justificate.

(4) Constituie cazuri temeinic justificate în înţelesul alin. (3):

a) starea gravă a sănătăţii solicitantului sau a copiilor minori pentru care se solicită acordarea cetăţeniei române, dacă situaţia este atestată de medicul curant din România al acestora, iar soluţionarea cu prioritate a cererii este de natură să se răsfrângă în mod direct şi pozitiv asupra situaţiei solicitantului sau a copiilor săi minori;

b) existenţa unor motive imperative de interes public."


Art. XIV din Legea nr. 14/2025 arată: „(1) Pentru cererile aflate în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a prezentei legi, condiţiile de dobândire a cetăţeniei române sunt cele prevăzute de legea în vigoare la data depunerii cererii.

(2) Dispoziţiile prezentei legi privind procedura acordării cetăţeniei române sunt aplicabile şi cererilor pentru acordarea sau, după caz, redobândirea cetăţeniei române, înregistrate la Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie până la data intrării în vigoare a prezentei legi şi aflate în curs de soluţionare la această dată.”


Art. XIV din Legea nr. 14/2025 este o normă tranzitorie în sensul art. 54 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative potrivit cu care:

„(1) Dispoziţiile tranzitorii cuprind măsurile ce se instituie cu privire la derularea raporturilor juridice născute în temeiul vechii reglementări care urmează să fie înlocuită de noul act normativ.

(2) Dispoziţiile tranzitorii trebuie să asigure, pe o perioadă determinată, corelarea celor două reglementări, astfel încât punerea în aplicare a noului act normativ să decurgă firesc şi să evite retroactivitatea acestuia sau conflictul între norme succesive.”


Acest articol XIV din Legea nr. 14/2025 este menit să reglementeze chiar evenimentul legislativ din 12.03.2025 pentru cereri înregistrate la autoritate până la data intrării în vigoare a legii şi aflate în curs de soluţionare la această dată, ceea ce este şi situaţia cererii pedinte. Dispozițiile cuprinse în chiar cuprinsul acestui articol au un câmp de acțiune temporală şi se referă la o chestiune particulară: determinarea lex temporis processus în ipoteza cererilor înregistrate la autoritatea până la data intrării în vigoare a legii şi în curs de soluţionare la această dată. Legiuitorul a vrut să supună legii noi procedurile judiciare ivite şi nefinalizate definitiv care va guverna regulile după care se va stabili conduita administrativă a ANC. Principiul aplicării imediate a legii noi este regula de drept conform căreia legea nouă se aplică, în principiu, tuturor situaţiilor juridice născute, modificate sau stinse după intrarea sa în vigoare, situaţiilor juridice în curs de constituire, modificare sau stingere, precum și efectelor viitoare ale situaţiilor juridice anterior născute sau modificate.


Cererea de redobândire a cetăţeniei române a fost înregistrată la secretariatul tehnic al Comisiei ANC la 09.05.2023 sub nr.../RD/2023. Primul termen pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor necesare redobândirii cetăţeniei române, şi anume, 03.08.2023 (rezoluție nr...) poate fi stabilit că privește şi cererea reclamantului – intimat care face obiectul dosarului nr.../RD/2023, faţă de modul de formulare al punctului 1 din rezoluție. Faptul că s-ar fi dispus prin rezoluţie solicitarea de relaţii pentru soluţionarea cererii şi că termenul a fost stabilit pentru 03.08.2023 (fără a se preciza, concret, ce s-a dispus cu privire la cererea reclamantului la acest termen), nu reprezintă o justificare temeinică a depăşirii termenului de soluţionare, cererea reclamantului nefiind soluţionată nici la 2 ani de la înregistrare, iar autoritatea - pârâtă ar fi trebuit să depună mai multe diligenţe pentru completarea documentaţiei cu verificările dispuse. Aceasta a depus la dosar dovada unor astfel de demersuri către Ministerul Afacerilor Interne - Direcția Generală de Pașapoarte, Direcția pentru Evidența Persoanelor, Direcția Generală de Protecție Internă, Inspectoratul General al Politiei Romane, către MAI – Direcția Generală de Paşapoarte, către Serviciul de Informații Externe, către Serviciul Român de Informații, însă nu există dovada comunicării efective a adreselor către aceste instituții. De la data emiterii acestor adrese și până la data soluționării cauze în etapa fondului, pârâta nu a probat efectuarea altor demersuri in vederea obținerii informațiilor necesare soluționării cererii reclamantului.


Potrivit art. 15 alin. 10 din Legea nr. 14/2025, „(10) Comisia întocmeşte raportul privind verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege pentru acordarea cetăţeniei române într-o perioadă de cel mult 2 ani de la data înregistrării cererii la secretariatul tehnic al Comisiei.” Perioadă de cel mult 2 ani de la data înregistrării cererii apare - la data soluţionării recursului - ca fiind epuizată. Soluţionarea unei cauze într-un termen rezonabil reprezintă o garanţie instituită de art. 6 din CEDO, care priveşte, în cauzele de natură civilă, nu numai desfăşurarea procedurii în faţa instanţei de judecată, dar şi procedura preliminară administrativă, atunci când este obligatorie parcurgerea prealabilă a acestei proceduri. Impedimentele determinate de numărul mare de astfel de cereri şi numărul de personal de care beneficiază ANC sunt exclusiv formale, în condiţiile în care raportat la cererea administrativă formulată de intimatul – reclamant, aceasta nu a făcut dovada că, într-adevăr, a urmărit, în mod activ, în toată această perioadă soluţionarea cu celeritate a cererii. Pe de altă parte, nici până la data soluționării prezentului recurs autoritatea nu a făcut dovada soluționării cererii, fapt ce probează caracterul nejustificat al refuzului administrativ, chiar și în condițiile unui volum foarte mare de cereri. În cauză nu s-au invocat sau dovedit nici circumstanțele excepţionale la care face referire Legea nr. 21/1991, iar culpa procedurală revine autorității publice căreia legea i-a stabilit competența de soluționare a cererii într-o perioadă de cel mult 2 ani de la data înregistrării cererii la secretariatul tehnic al Comisiei, potrivit art. 15 alin. 10 din Legea nr. 14/2025. În prezent nu există o soluție a autorității publice competente, deși au trecut 2 ani de la debutul procedurii. Faţă de aceste considerente, constatând că motivul de casare invocat este neîntemeiat şi că soluţia recurată este legală, Curtea, în temeiul art. 20 din Legea nr. 554/2004 raportat la art. 496 alin. 1 din Codul de procedură civilă, va respinge recursul formulat de pârâtă Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie împotriva sentinţei civile nr. 3240/22.05.2024 pronunţată de Tribunalul Bucureşti – SCAF în dosarul nr.../3/2023, ca nefondat.


Avocat Igor Lăcătuș


Decizia civilă nr. 1389/2025 de la 29 mai 2025

CURTEA DE APEL BUCUREŞTI

SECŢIA A VIII-A CONTENCIOS ADMINISTRATIV ŞI FISCAL

 

MOȚEC ȘTEFAN – Cabinet de avocat

« Mergi înapoi la toate articolele.

Română

English

Čeština